Caroline tränar (?!)

Jag har börjat träna. Den sista i världen man trodde skulle gymma och sånt. Men nu blev det så. Och jag älskar det.

Nya programmet

Kategori: Gym, Träning

Jag har kört nuvarande program sedan årsskiftet, och känner att nu är det dags att lägga om lite. Inte väldigt mycket, eftersom jag i grunden är nöjd med hur jag tränar nu. Kommer lägga om lite i antal set i marklyft och knäböj, och sträva efter att köra dem tyngre än vad jag gjort nu. Och jag ska lägga till utfall, för att få ett större fokus på benstyrka, eftersom det är något jag klart känner saknas nu. Känns liksom inte rimligt att jag är på nästan samma vikt i powerclean som i knäböj, när jag dessutom kört knäböj mycket längre tidsperiod än vad jag kört PC. Mer ben alltså. Till en början kommer jag köra på teknikvikt i utfallen, mtp att det är en övning jag inte är van vid.
I övrigt kommer jag fortsätta som innan, men försöka pusha mig hårdare. Alltså fortsätta med 5xfail i bänk- och axelpress, men lägga på tyngre vikt så att ansträgningen blir större, och failure kommer vid ett mindre antal reps. Varför? För att jag vill testa. Gymmet är en exprimentverkstad, det är kul att testa lite olika, se hur kroppen reagerar på olika metoder.
Jag kommer också skilja på sjukgymnastiken och marklyft+chinsen, eftersom de olika tar rätt mycket på handlederna och jag vill inte belasta dem för hårt. Jag kommer också antagligen fortsätta köra lite russian twist och/eller fällkniv ibland, mest bara för att jag gillar dem, och ändå inte har något att göra i pausen mellan setten på sista sjukg.övningen. Tror jag. Jag har inte räknat på det nu när jag ändrat antal set. Kanske "behöver" jag inte en utfyllnadsövning. Men kanske kör jag dem ändå, för jag gillar dem som sagt. Och lite extra magträning skadar väl knappast.
 
Nya programmet ser ut såhär:
 
MÅNDAG och TORSDAG: 
Olympisk uppvärmning
Knäböj: 3x8
Bänkpress: 5xfail
Powerclean: 5x5
Sjukgymnastikövningarna
 
TISDAG och FREDAG:
Olympisk uppvärmning
Marklyft 3x8
Axelpress: 5xfail
Negativa chins: 3x5
Utfall: 5x8 
 
Jag är superpepp på detta! Hoppas verkligen på att kunna köra igång imorgon. Det är dock möjligt att det får vänta lite, för en förkylning har kommit krypande senaste dagarna, och särskilt halsontet gör att jag kanske väljer att avvakta lite. Men får se hur det känns imorgon. 
Kommentera inlägget här: